En fråga

Jag fick en fråga som jag tänkte svara på här.
Skulle du kunna vara med och tävla med hackamore?
 
Jag har tänkt igenom detta många gånger och när jag och Alle har kommit så långt att jag kan rida honom utan att använda tyglarna, då tycker jag att vi har så pass bra komunikation att jag skulle kunna sätta på ett hackamore och vara med på en tävling.
Jag gillar inte hackamore men det sitter ändå inte i hästens munn och sålänge man inte använder tyglarna blir det inte obehagligt för hästen.
Men det är ett tag kvar innan vi kommit så pass långt, mitt första mål är att kunna rida i halsring. När vi kommit dit så kan det börja bli dags att tänka på tävlingar (om Alle tycker sådant är kul).
 
 
#1 - - Rebecka Karlsson:

Varför gillar du inte hackamore? :)

Svar: För att det ger dubbla signaler, det trycker på nosryggen, på underkäken och i nacken. Flera signaler kan bli förvirrande och det är inget jag vill åt. Sen är hästar väldigt känsliga i nacken (därför jobbar så många med att få fram anatomiska nackstycken) och tryck i nacken påvisar inget jag vill att min häst ska göra så det är bara ett störande moment. :)
Jennie Söder Lindström

#2 - - Emelie:

Undrar som Rebecka. Vad är det som gör att du inte tycker om hackamore, men gillar andra bettlösa alternativ? :) Vill gärna ha ett inlägg om det så det blir mer utförklarligt och en länk om du redan skrivit om det ;)

Svar: För att det ger dubbla signaler, det trycker på nosryggen, på underkäken och i nacken. Flera signaler kan bli förvirrande och det är inget jag vill åt. Sen är hästar väldigt känsliga i nacken (därför jobbar så många med att få fram anatomiska nackstycken) och tryck i nacken påvisar inget jag vill att min häst ska göra så det är bara ett störande moment. :)

Har skrivit lite om det här; http://jennieofsweden.se/2014/january/bitloze-optomingen-bettlosa-alternativ.html , hoppas du fick svar på din fråga :)
Jennie Söder Lindström

#3 - - Meja Andersson- http://libertaas.blogg.se/:

Undrar som dom över, varför gillar du inte hackamore? :) Vore, som även någon över sa, kul om du skrev ett inlägg om varför, och andra bettlösa alternativ du gillar bättre, osv :)

Svar: För att det ger dubbla signaler, det trycker på nosryggen, på underkäken och i nacken. Flera signaler kan bli förvirrande och det är inget jag vill åt. Sen är hästar väldigt känsliga i nacken (därför jobbar så många med att få fram anatomiska nackstycken) och tryck i nacken påvisar inget jag vill att min häst ska göra så det är bara ett störande moment. :)

Har skrivit lite om det här; http://jennieofsweden.se/2014/january/bitloze-optomingen-bettlosa-alternativ.html , hoppas du fick svar på din fråga :)
Jennie Söder Lindström

#4 - - Lollee:

Hade nog inte själv kunnat använda hackamore.

Svar: Vadårå? :)
Jennie Söder Lindström

#5 - - Sandra:

Väldigt bra svar! Ingen kontakt med tyglarna borde alla sträva efter!
Håller även med dig i kommentarerna. Tyvärr köper väl de flesta nybörjare ett hackamore, som är det skarpaste bettlösa du kan ha, då är det klart att hästen visar obehag vid ridning. :(

#6 - - Sandra:

Väldigt bra svar! Ingen kontakt med tyglarna borde alla sträva efter!
Håller även med dig i kommentarerna. Tyvärr köper väl de flesta nybörjare ett hackamore, som är det skarpaste bettlösa du kan ha, då är det klart att hästen visar obehag vid ridning. :(

Svar: Precis :)
Tråkigt att det är det enda bettlösa man får tävla hoppning med, tror fler skulle prova andra bettlösa alternativ om det tillåts på tävling :)
Jennie Söder Lindström

#7 - - Julia:

Vill egentligen inte ha ett hackamore på min häst men eftersom jag vill tävla detta år har jag inte så mycket annat val tyvärr...
Sen vill jag ju tävla dressyr men där tillåts inte bettlöst.. alltså varför ska en jäkla metallbit tvingas stoppa ens mål!?

Svar: Ja det är himla synd att dem har så tråkiga regler, men förhoppningsvis blir det ändringar snart :)
Jennie Söder Lindström